måndag 18 januari 2010

Jag använder margarin

Jag gillar att baka. Det känns alltid bättre att frossa på hembakt.. nemas kemas, typ. Jag gillar försås kem också, jag menar vem kan motstå köpekakor?
I allafall..
Igår blev det cocoskaka, väldigt komplicerad och tidskrävande kreation. Eller inte så mycket alls, ehum..

2 ägg
2 dl socker
50 gram smör/margarin
1 1/4 dl mjölk
2 dl cocos
3dl mjöl
2tsk vaniljsocker
1 ½tsk balpulver

-smöra å bröa formen (bröa med cocos mmmmmm)
-smält smöret och låt svalna, eller smält bara lite grann så det inte blir så varmt det funkar också bra, då slipper man vänta.
-vispa ägg och socker fluffigt
-häll på cocosen, smöret och mjölken
-blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker
-vänd ner det torra i det blöta
-in i ugnen på 175ºC 30-40min
-ät ät ät ät ät ät ät

Det värsta med att baka är ju att det tar slut. Där står man och slavar iväg i köket för att sen knappt märka att det en gång fanns kaka. Det har förstås med sällskapet att göra. Jag har numera börjar tjyväta av kakan för att hinna få i mig rimlig del, innan karlen upptäcker att den är klar och mumsar i sig härligheten i ett endaste nafs.
Men det är faktiskt det kakor är till för - att ätas!

1 kommentar: